Artworks and merchandise by Marijke Koelewijn are for sale at Elfia Arcen 2015!
In her work, Marijke searches for the many layers of reality. Most of her works are made from thoughts and feelings, envisioned in metaphors. Thus she shows what is true for her, what she learns about the world, herself and others. All the while she plays with the flexibility of reality and connections, by depicting thoughts as things that ‘don’t exist’ (even though one may wonder: of something exists as a concept, doesn’t it then have a place in reality, and therefore exist?): fairies, spirits, witches, angels…what feels truth to Marijke, she depicts as fantasy. This mirror-effect works through in the meaning of her works: they often seem dark and melancholic, but the message often is one of power, perseverance, growth, understanding and love for each other. In art, the message doesn’t have to be direct. It is more interesting to make something appear as the complete opposite of what it actually is. The possibility to do this, is magic in itself.
The emphasis in Marijke’s work lies on her admiration for stories, history, fantasy and nature. As a child she already searched for the magical side of life: from the attraction of ancient myths to the atmosphere of large grey clouds blowing over treetops. She mixes this with her personal emotion, then puts it into an artwork.
Fairy art has stayed with Marijke since her childhood. It fits wonderfully with everything she admires so much. For hours, she could look at a single painting, taking everything in, making up stories, connecting with it. The fairy artists were Marijkes first idols in the art field, and they inspired her to start drawing. She sees the whole of fairy art as one creature: an unbound soul – free from place, time and restricting thought. Fairies are personifications of freedom, happiness and frankness. Everything she loves about the world, can be found in fairy art. It my be a search for comfort; the world of fairy stans for those things she fears to lose and not see around her anymore. People worry, things go different as aspected. The world is beautiful, but not just that. It doesn’t have to be. But isn’t it wonderful to know a secret world, where nothing has to be truly good or bad? An elf doesn’t have think about studying, a flower doesn’t worry about the crisis a tree spirit doesn’t have money to lose. In fairy art, a purity can be found that might otherwise be lost.
Wat ik probeer te doen met mijn tekeningen, is het opzoeken van meerdere lagen van de werkelijkheid. Mijn meeste werken zijn gemaakt vanuit bepaalde gedachtes en gevoelens, vormgegeven met metaforen. Op zo’n manier verbeeld ik wat ‘waar’ voor mij is, wat ik leer over de wereld, het leven, mijzelf en anderen. Ondertussen speel met die flexibiliteit van werkelijkheden en verbanden, door die gedachtes zichtbaar te maken als dingen die ‘niet bestaan’ (wat ik altijd iets geks heb gevonden… zelfs als iets alleen al als concept bestaat, heeft het toch een plaats in onze werkelijkheid en bestaat het dus?): elfen, geesten, heksen, engelen… Wat voor mij voelt als waarheid, verbeeld ik als fantasie. Die spiegelende werking werkt door in de betekenissen van mijn werken: vaak lijken ze donker en droevig, maar de boodschap is er vaak één van kracht, doorzettingsvermogen, groei, begrip en liefde voor elkaar. In kunst hoef je van mij niet direct te zijn. Het is interessanter om iets er als het compleet tegenovergestelde uit te laten zien en toch dat niet te laten zijn. Dat zoiets überhaupt kan, vind ik magisch.
De nadruk in mijn werk ligt op mijn diepe verwondering voor verhalen, geschiedenis, fantasie en de natuur. Als kind zocht ik altijd al naar de magische kant van het leven: van de aantrekkingskracht van oude mythes tot aan de sfeer van diepgrijze wolkenmassa’s die over de boomtoppen komen aanwaaien. Die meng ik graag met mijn emoties in tekeningen.
Fairy art is sinds ik klein ben altijd belangrijk voor me gebleven. Het sluit zo wonderschoon aan bij alle andere dingen die ik zo diep waardeer. Urenlang kon ik naar hetzelfde schilderij blijven staren, alles ervan in me opnemend, er verhalen bij verzinnend, er in gedachte bij zijn. Het zijn de kunstenaars die fairy art maakten die mijn eerste grote idolen waren op het gebied van kunst en die mij inspireerden echt te gaan tekenen. Ik zie het geheel van fairy art voor me als één wezen: een ongebonden ziel, los van tijd, plaats en beperkende gedachtes. Elfen zijn voor mij de verbeelding van vrijheid, vrolijkheid en onbevangenheid. Alles wat ik mooi vind aan de wereld, bevindt zich in die wereld van fairy art. Misschien is het een soort troost. De wereld van fairy art staat voor dingen die ik altijd vrees om kwijt te raken, om niet meer te zien om me heen. We maken ons zorgen, dingen gaan anders dan verwacht. De wereld is zo waanzinnig mooi, maar is dat niet alleen máár. Dat kan ook niet en dat hoeft ook niet. Maar dan is het fijn als er een soort geheime wereld is, waar niks slecht of goed hoeft te zijn. Een elf hoeft zich geen zorgen te maken om studies, een bloem heeft geen boodschap aan een crisis, een boomgeest heeft geen geld om te verliezen. Zo behoud je met fairy art een soort puurheid die anders zo makkelijk verloren gaat.